I Love Holmlia, We Love Holmlia

Skrevet av Merete Mei-Jin Noer

Logoen ”I ♥ New York” fra New York er et pop- art ikon som skal promotere det metropoliske stoltheten til New York by. I ♥ New York Logoen var laget av designeren Milton Glaser i 1976, for å tiltrekke flere turister til Empire State hvert år. New York var ikke en like kjent og attraktiv by på den tiden det ble laget. Han tok ikke betaling for det, og nå har det blitt til et ikon brukt på over 3000 forskjellige objekter. Holmlia er heller ikke kjent og attraktiv i den forstand at folk drar dit for å oppleve severdighetene. For folk flest som ikke har opplevd Holmlia før, er utenforstående og fått innblikket til Holmlia via sladder-pressen. Vi vil gi Holmlia et nytt symbol, en stemme slik at alle kan bli interesserte i å få oppleve Holmlia. Hva hvis logoen og promoteringen av Holmlia kan hjelpe til med å få Holmlia kjent på en positiv måte for nordmenn, slik som New York har blitt fremmet mellom Amerikanerne?

Selve hjerte-ikonet har blitt plagiert og brukt utallige ganger i forskjellige kampanjer rundt om i hele verden for å promotere ulike holdninger og kampanjer. Det har hatt en stor innvirkning på hvordan New York promoterer seg, så derfor var også vår gruppe interessert i å promotere Holmlia på denne måten. Etter terroristangrepet på World Trade Center den 11 September ble dette symbolet brukt spesielt mye blant innbyggerne i byen, for å vise deres støtte. Mange av de følte at det bidro til å forsterke samholdet deres i en dyster og sårbar tid. Enkelheten i designet til I ♥ New York T-skjortene gjør at det ikke er noe definert målgruppe til produktet, for dette er noe som alle i alle aldre kan bruke.

Holmlia har vært gjennom mye negativt, de har ikke nødvendigvis vært utsatt for store terroraksjoner på lik linje som New York har, men det Holmlia har vært gjennom har fått gjennomgå via mediene og har bidratt til at mange folk rundt om i Oslo skuler på Holmlia med negative øyne.

Det kan trekkes mange linjer mellom Holmlia og New York, og hvis man gjør litt research finner man fort ut at Holmlia på lik linje med New York også har et av de største kulturelle mangfoldene i landet. New York blir sett på som ”Det store, saftige eplet”. Det flyter nesten over av det store, kulturelle miljøet og de fargerike folkeslagene. Går du gjennom et par kvartaler i New York har du vært gjennom halve kloden. I et strøk ligger China Town men neste minutt kan du befinne deg i et eksotisk og indisk miljø. På Holmlia kan du ta en titt i en barnehage å se en vennegjeng som består av både nordmenn, pakistanere, albanere og tyrkere. Det at miljøet på Holmlia aksepterer hverandre uansett farge og kultur er noe som burde settes pris på av innbyggerne. De som er oppvokst på Holmlia er også oppvokst uten fordommer for andre kulturer, og akseptsanse. Denne akseptansen er å finne i New York, og kan spores tilbake til Ellis Island på 1900-tallet hvor immigrantene først kom. Populæriteten rundt det å bo i New York steg, for folk rundt om i hele verden, også blant nordmenn. New York er og ble stedet hvor du kan oppleve og få innblikk i utrolige mange forskjellige kulturer fra hele verden. Holmlia er og forblir også stedet hvor du kan få møte og oppleve mange forskjellige kulturer.

New York blir også representert gjennom musikalske basis og gjennom den økende danse-kulturen. Utallige rappere fronter og viser sin forkjærlighet for hjemstedet dems New York.
Rap-Kulturen er også med på å promotere Holmlia på musikalske og kreative grunnlag. Rappere som Danny Boy og Mr. Milo har for eksempel laget ”Song to Benjamin” for å støtte Holmlia etter drapet på Benjamin. Rapperen Pumba har laget en cover låt av Amerikanske Fat Joe´s sang ”New York” og rapper om hjemstedet sitt Holmlia i stedet. Musikkstudioet på Hallagerbakken er åpent for de som vil spille inn alle slags mulige sanger.

Mange fra Holmlia er også hengivne til dansemiljøet. På fritidsklubben Åsbråten er de mer enn villige til å låne diskoteket til dansere som vil trene. På Holmlia kan du møte indiske og pakistanske dansegrupper, egyptiske magedansere eller dansegrupper som blander fra forskjellige kulturer. Omer Batthi, en av Michael Jacksons nære venner er en av danserne fra Holmlia som har vært mye i mediene og hatt store shows.


Det er ikke tvil om at det kulturelle mangfoldet både i New York og på Holmlia gjør stedene til et bedre og mer spennende sted å bo. Det er heller ikke tvil om at Holmlia har mye å bidra med til resten av Norge. Mediene har en ting med å sette ting på spissen og blåse opp mindre saker til det større, uthenge og sjokkere publikum. Det vi vil prøve på er å sjokkere det negative og også ulærde publikum på en mer positiv måte, ved å vise Holmlia på ærlig og godt. Vi vil vise at stedet ikke bare er for ”Holmlianere” som noen liker å kalle det, men også for alle som har lyst til å oppleve Norges ”egne lille New York”.

Skuespiller Robin Williams med tskjorten; I Love New York skrevet på Arabisk, fra Wikipedia

7 Comments:

  1. Anonym said...
    BRAND BATTLES
    from Businessweek.com
    New York Loves Its Trademark

    New York officials show no mercy in their bid to protect the "I ♥ New York" logo. The trademark, supplied free of charge by graphic designer Milton Glaser in 1976, helps beckon 140 million tourists to the Empire State each year. As others tried to tap the design over the years, state legal eagles have filed close to 3,000 trademark objections.

    Apparel company 4 KAMM International is incensed at New York's pending effort to halt the use of "I ♥" SF, Las Vegas, and Paris on everything from bumper stickers to calendars. Last year, New York shut down "I ♥ Yoga" T-shirts produced by a Florida Bikram yoga outfit. And in October, the U.S. Trademark & Patent Office is expected to hear a case filed by Michael Stewart, a clothing designer in Raleigh, N.C., challenging New York's opposition to "I ♥ NC."

    Lawyers say Stewart's case is stronger than most because of coloring differences and a change in the heart's look. New York says this is about protecting a logo, not upping licensing fees, which totaled $900,000 in the past five years. "We aren't in the business of taking apologies," says Jonathan Faber, a lawyer at Collins, McDonald & Gann, which represents the state.

    By Kirstin Dorsch
    Anonym said...
    THE HISTORY OF SELF-PROMOTION
    From Gothamgazzette.com

    The most successful effort to "brand" the city came during the final moments of the city's fiscal crisis in the 1970's. Crime was rampant and, then as now, the city's coffers were empty. Businesses (and their employees) were leaving the city in droves. Fear permeated perceptions of the city, and tourism was suffering. The city had lost much of its glamorous allure, and the State of New York turned to Madison Avenue for help. The state commissioned the ad agency Well, Rich and Greene and graphic artist Milton Glaser to develop a campaign, and the "I love NY" slogan was born. Its goal: to promote tourism.

    Launched in 1977, the "I love NY" design became one of the most recognizable logos of any city in the world. The campaign was so successful it was plastered on everything from coffee mugs, to buttons, to bumper stickers. John Lennon and other boldfaced names have all been famously photographed wearing T-shirts emblazoned with the slogan, and the state still sells official "I Love NY" merchandise today.

    After the twin towers fell in 2001 Glaser revamped the logo, so that it read, "I love NY more than ever," the heart blackened ever-so-subtly in the bottom left-hand corner. Then in December, the graphic artist suggested yet another slogan: "Together for the City We Love."

    But the city and state, which had bought Glaser's original logo, did not buy into his revisions. They are sticking with "I Love NY."

    The mayor is focusing on ways to spread that love around.
    Anonym said...
    I inclination not acquiesce in on it. I regard as precise post. Expressly the appellation attracted me to read the sound story.
    Anonym said...
    Amiable dispatch and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Thanks you as your information.
    Anonym said...
    [url=http://www.kfarbair.com][img]http://www.kfarbair.com/_images/logo.png[/img][/url]

    מלון [url=http://www.kfarbair.com]כפר בעיר[/url] - שלווה, [url=http://www.kfarbair.com/about.html]חדרים[/url] מרווחים, אינטימיות, [url=http://kfarbair.com/services.html]שקט[/url] . אנו מציעים שירותי אירוח מגוונים גם יש במקום שירות חדרים הכולל [url=http://www.kfarbair.com/eng/index.html]סעודות רומנטיות[/url] במחירים מיוחדים אשר יוגשו ישירות לחדרכם.

    לפרטים נוספים נא לפנות לאתרנו - [url=http://kfarbair.com]כפר בעיר[/url] [url=http://www.kfarbair.com/contact.html][img]http://www.kfarbair.com/_images/apixel.gif[/img][/url]
    Anonym said...
    ma sjekke:)
    Anonym said...
    Hi
    Very nice and intrestingss story.

Post a Comment